Оксана Продан: Реверсна дотація громад: бути чи не бути?

Найбільш гострим і складним питанням для місцевого самоврядування та центральної влади у Держбюджеті-2025 стала реверсна дотація громад. Що ж це таке і чому ця тема викликала такий резонанс в суспільстві?

Дуже спрощено реверсна дотація — це вилучення коштів у громад і передача їх до центрального бюджету.

До 2014 року в Бюджетному кодексі такої дотації не існувало, а був термін «вилучення». В рамках децентралізаційної реформи зʼявилось унікальне українське ноу-хау — реверсна дотація. Наче і дотація, але не для громад, а від економічно розвинених громад в Державний бюджет. Незалежно від розміру реверсної дотації держава повинна за визначеною законом формулою забезпечити всі громади, які не мають достатньо коштів для виконання повноважень, базовою дотацією. Бо держава гарантує всім громадянам рівні права й можливості.

Передбачалось, що після завершення реформи з децентралізації на заміну реверсу прийде сформований за європейськими стандартами вертикальний фонд вирівнювання фінансової спроможності громад. Кошти з якого розподілятимуться напряму, без посередників (Міністерства, ОДА, РДА), на основі формули per capita — на душу населення — громадам, що цього потребують для забезпечення однакової якості публічних послуг для українців незалежно від місця їх проживання. Але як завжди у нас буває в країні – тимчасовий інструмент став постійним. З 2015 по 2021 роки з бюджетів громад сумлінно забирали кошти в Державний бюджет України і так само сумлінно обіцяли підвищення якості послуг всім українцям. Громади тихо скаржилися на це, подавались відповідні законопроекти, проводились круглі столи та дискусії, освоювались гранти…

З початком широкомасштабної війни, 28 лютого 2022 року, уряд зупинив вилучення коштів реверсної дотації до Державного бюджету. Ці кошти залишили автоматично муніципальній владі, коли не було політики, а було визнання важливості громад для боротьби проти агресора. Реверс дозволяє громадам фінансувати освіту й медицину, тепло- та водопостачання, інфраструктуру, якою користуються всі інші навколишні громади. Саме реверс після вилучення у громад «військового» та «силового» ПДФО сьогодні є джерелом фінансування об’єднаних сил ЗСУ — швидкого та цільового.

На жаль, на третій рік війни в Україні виникла ідея відновити вилучення коштів реверсу з громад і в проекті Держбюджету-2025 Уряд подав відповідні норми. Розпочалась запекла дискусія: чи варто вилучати 12,9 млрд коштів у 189 громад, 172 з яких невеликі?

Окремі народні обранці, навіть, запустили в хід російські методички Партії регіонів і почали ділити в своїх публічних виступах громади на сорти — бідних і багатих, Схід і Захід…

Парламент України 31 жовтня прийняв «Соломонове рішення» під час голосування Держбюджету-2025 в першому читанні в пункті 2.30 Бюджетних висновків доручив Уряду до другого читання визначитися щодо доцільності вилучення коштів реверсу у громад.

Але уряд 8 листопада подав до парламенту проект Держбюджету без змін в частині норм по реверсу. Дискусія розгорілася знову, Бюджетний комітет не зміг переконати Мінфін — всього 11 голосів «за» збереження коштів реверсу в бюджетах громад.

Тому питання зараз відкрите й надалі актуальне.

Залишити кошти реверсу в бюджетах громад необхідно з наступних підстав.

По-перше, ці кошти використовуються для стримування тарифів на тепло- та водопостачання, а в деяких громадах забезпечують можливість взагалі надавати відповідні послуги. Найбільше споживачів цих послуг — громадян України, саме в реверсних громадах. Електрика зросла за час війни вдвічі і відповідні підприємства без підтримки з місцевих бюджетів просто не зможуть надавати послуги мешканцям.

По-друге, це кошти на ліквідацію наслідків ракетних обстрілів РФ. Одеса, Дніпро, Павлоград, Нікополь, Львів мають мати кошти, щоб швидко відновити роботу критичної інфраструктури, розселити постраждалих мешканців. Недільні обстріли показали, що навіть громади Закарпаття та Прикарпаття потребують коштів для термінового реагування на ситуацію.

По-третє, це кошти для забезпечення ВПО, величезна кількість з яких переїхала в західні та центральні області і проживає зараз саме в реверсних громадах. Цим громадам потрібно залишити кошти не тільки на утримання, а й на забезпечення ВПО житлом, щоб вони не поверталися на тимчасово окуповані території.

По-четверте, це підтримка деокупованих громад — 35 з 69 громад Київщини — це реверсні громади. В них, крім цих коштів, нема нічого для відновлення інфраструктури, щоб мешканці почували себе захищено.

По-пʼяте, кошти реверсу в громадах — це кошти людей, які йдуть на підтримку ветеранів, реабілітацію військовослужбовців в цих громадах.

По-шосте, реверс мають громади, які системно й потужно стимулювали розвиток економіки, бізнесу. Це повна демотивація цих громад і навколишніх до створення робочих місць.

По-сьоме, мають залишитися громади, що мають не тільки «критичний бюджет» на зарплати бюджетників, але які можуть допомогти власним мешканцям і надати допомогу іншим громадам для ліквідації наслідків обстрілів. В разі виникнення надзвичайної ситуації в якійсь з громад після вилучення військового та силового ПДФО кошти реверсу дозволяють громадам допомагати одна одній спасати мешканців.

По-восьме, теж важливе — залишення коштів реверсу 189 громадам, 150 з яких маленькі, жодним чином не впливає на показники базової дотації для інших 800 громад. Показник базової дотації не залежить від обсягу вилученої/не вилученої реверсної дотації. Він залежить виключно від індексу податкоспроможності, який розраховується однаково для всіх бюджетів. Більше того, базова дотація зменшилась після вилучення військового ПДФО й буде ще більше зменшена в разі вилучення реверсу, адже «одиниця» стає дешевшою в формулі.

По-девʼяте, якщо вилучити реверс громад, то зменшиться підтримка наших міжнародних партнерів. Вони вже сьогодні з обережністю ставляться до таких ініціатив. А якщо й далі просуватимуться тези, що в Україні є багаті громади, то пересічному американцю, німцю, французу тощо їх уряди не зможуть пояснити чому необхідно допомагати Україні.

Це лише частина аргументів на слова, що лунають зараз в стінах Парламенту від окремих народних депутатів.

Схвалена Комітетом остання редакція проекту Держбюджету-2025, наведені вище аргументи та відкрита позиція голів громад про збереження коштів реверсу навіть у сусідніх містах і селах доводять, що вилучення коштів реверсу з бюджетів громад послабить місцеве самоврядування, зменшить спроможність забезпечення мешканців громад, вилучить кошти у військових підрозділів, — лиє воду на млин агресора, отже потрібне не Україні, а РФ.

Остаточне рішення про збереження коштів реверсної дотації в бюджетах громад буде схвалювати Верховна Рада України цього тижня, можливо, навіть завтра. Вся Україна в очікуванні, чи залишить державна влада кошти людям?

Джерело

Можливість коментувати відключена.