Пропозиції до проекту Постанови Верховної Ради України «Про Основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 роки», реєстр. №8357

Комітет

Верховної Ради України

з питань бюджету

Відповідно до статті 152 Регламенту Верховної Ради України, статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України» подаю на розгляд Комітету Верховної Ради України з питань бюджету пропозиції до проекту Постанови Верховної Ради України «Про Основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 роки» (реєстр. №8357 від 16.05.2018 року), запропоновані Асоціацією міст України.

1. Розділ «Основні завдання бюджетної політики» доповнити абзацами наступного змісту:

- забезпечення в повному обсязі фінансування задекларованих державою соціальних програм, пільг та субсидій шляхом передбачення в балансі державного бюджету необхідних коштів;

- надання сільським, селищним, міським радам права розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів».

Обґрунтування: Підтримка добровільного об’єднання територіальних громад в країні з метою формування спроможних органів місцевого самоврядування до виконання наданих ним повноважень На сьогодні, місцева рада, відповідаючи за розвиток населених пунктів, позбавлена жодних механізмів впливу на осіб, що використовують земельні ділянки не за цільовим призначенням, які здійснюють самозахоплення земельних ділянок, або використовують їх без належного оформлення, не сплачуючи до місцевих бюджетів жодних коштів.

2. Розділ «Основні завдання податкової політики» доповнити абзацами наступного змісту:

- недопущення втручання держави в діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, зокрема, щодо встановлення місцевих податків та зборів та визначення форми прийняття і затвердження рішень;

- надання органам місцевого самоврядування повноважень з формування та ведення муніципальних фіскальних реєстрів для забезпечення належного адміністрування місцевих податків та зборів;

- забезпечення інформаційного доступу посадовим особам органів місцевого самоврядування до електронної податкової бази по територіальній громаді щодо задекларованих (нарахованих) та сплачених податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів в межах здійснення повноважень з контролю за мобілізацією платежів до відповідних місцевих бюджетів;

- посилення контролю з боку Державної фіскальної служби за сплатою та зарахуванням платниками податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів за належністю (до відповідного рівня місцевого бюджету), а саме за фактичним місцем знаходження та здійснення діяльності виробничими підрозділами;

- дотримання принципу стабільності податкового законодавства в частині недопущення внесення змін до податкового та бюджетного законодавств наприкінці року, термін набуття чинності яких визначається з початку наступного бюджетного року.

Обґрунтування: З метою врахування інтересів місцевого самоврядування не тільки в середньостроковій перспективі необхідним є сприяння розвитку місцевих громад та недопущення прийняття рішень, що призводять до втрат місцевих бюджетів.

3. Розділ «Взаємовідносини державного бюджету з місцевими бюджетами» доповнити абзацами наступного змісту:

- затвердження державних соціальних стандартів і нормативів в описовому та вартісному вигляді за кожним із делегованих державою місцевому самоврядуванню повноважень;

- зменшення питомої ваги міжбюджетних трансфертів у доходах місцевих бюджетів із одночасним збільшенням власних ресурсів;

- збільшення інвестиційної складової частини місцевих бюджетів, зокрема шляхом збільшення кількості джерел надходжень до бюджету розвитку;

- збереження існуючого механізму горизонтального вирівнювання та значень індексу податкоспроможності для вирівнювання.

- збереження інструменту Стабілізаційної дотації та щорічне закладення в держбюджеті належного фінансового ресурсу;

- списання заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками перед державним бюджетом, яка знаходиться на обліку в Казначействі;

- запровадження монетизації пільг та житлових субсидій на рівні споживача за рахунок коштів державного бюджету;

- здійснення переходу на надання державної адресної грошової допомоги окремим категоріям громадян замість пільг з оплати проїзду у громадському транспорті та послуг зв’язку за рахунок коштів державного бюджету;

- переведення професійно-технічних навчальних закладів на фінансування виключно з обласних бюджетів за рахунок коштів освітньої субвенції;

Обґрунтування: Слід враховувати, що у закладах професійно-технічної освіти навчаються не лише мешканці міст-обласних центрів, а як правило мешканці всієї області. Тобто, органи місцевого самоврядування міст були наділені не властивими їм повноваженнями: надання за власні кошти освітніх послуг жителям області, а в окремих випадках і з інших регіонів.

Міста не в змозі забезпечити належне фінансування професійно-технічних навчальних закладів.

Недофінансування даної галузі загрожує закриттю професійно-технічних навчальних закладів освіти або ж невиконанню захищених статей видатків та негативно позначиться на здійсненні соціально-значущих функцій.

- сприяння утворенню спроможних об’єднаних територіальних громад, підтримка їх розвитку, зокрема, шляхом надання субвенції на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад в обсязі не меншому ніж у 2017 році у розрахунку на 1 сільського жителя об’єднаних територіальних громад, а також передбачення механізму, відповідно до якого залишки коштів субвенції на кінець бюджетного періоду зберігатимуться на рахунках відповідних місцевих бюджетів і можуть використовуватися у наступному бюджетному періоді з врахування цільового призначення субвенції.

Обґрунтування: Громади будуть більш вмотивовані до об’єднання, якщо матимуть гарантії отримання додаткового фінансового ресурсу на розвиток власної інфраструктури;

- розширення бази оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, що зараховується до місцевих бюджетів;

- збільшення частки зарахування до бюджетів місцевого самоврядування акцизного податку з виробництва та імпорту нафтопродуктів.

Обґрунтування: Акцизна політика повинна бути стабільною та збалансованою.

На сьогодні в рамках реформування дорожньо-транспортної галузі вкрай важливим є питання фінансування вулиць і доріг міст та інших населених пунктів. Вирішення проблеми утримання комунального дорожнього господарства потребує нагального вирішення з метою комплексної розбудови регіонів, їх сталого соціально-економічного розвитку та проведення секторальних реформ.

В грудні 2016 року було скасовано акцизний податок з роздрібного продажу нафтопродуктів, який спрямовувався переважно на фінансування дорожнього господарства. Механізм перерозподілу виступив компенсатором.

Для місцевих громад це вагоме джерело надходжень для розбудови доріг комунальної власності та гарантія виконання обіцянки Уряду щодо збереження таких надходжень.

Прошу запросити мене на засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, на якому буде розглядатись проект Постанови Верховної Ради України «Про Основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 роки», реєстр. №8357.

Народний депутат України                                                   Оксана ПРОДАН

Можливість коментувати відключена.