Оксана Продан: «Ми обов’язково повинні змінити судову систему»

Наш гість – народний депутат України, фракція „УДАР”, Оксана Продан. Сьогодні ми поговоримо про 100 днів роботи уряду. Що вдалося досягнути протягом 100 днів роботи нашому уряду?

Головне, що зробили урядовці, – забезпечили існування країни. Тому що та війна, яка сьогодні є, це найтяжче випробування для всіх урядів, які були в Україні. Тому те, що ми сьогодні захищаємося, і те, що сьогодні з нами змушена рахуватися Росія, я вважаю, це в тому числі і заслуга уряду. Звичайно, є цілий ряд рішень, які були прийняті і урядом окремо, і ВР за поданням уряду, які не те, що непопулярні, які зачіпають дуже багатьох людей і відверто складні для багатьох людей. Це і стосовно медицини, стосовно соціального захисту різних людей, зупинка будь-якого росту заробітних плат. Але разом з цим треба сказати про те, що фінансова система утрималась, незважаючи на всі негативи, які говорили на початку року, коли тільки був сформований новий уряд. Всі соціально захищені статті фінансуються. Більше того, за економічними показниками на сьогоднішній момент надходження до бюджету не зменшились, незважаючи на те, що схід України практично зараз не сплачує.

За рахунок чого надходження балансуються?

Уряд звітує про те, що збільшилися надходження по митним платежам, незважаючи на те, що обсяг імпорту зменшився, але платежі по імпорту збільшилися. Причому за даними Яценюка це в гривневому еквіваленті збільшення мита на 64%. Це можна говорити про легалізацію. Тому що наступний крок, звідки взялися гроші – акцизи, які раніше не сплачувалися при імпорті в Україну палива за схемами Курченка, вже сплачуються до бюджету, і це теж мільярди гривень. З’явилися ті джерела, які раніше не використовувалися і йшли попри держбюджет. Я займаюся економічними питаннями, і бізнес має великі запитання до роботи тої ж самої митниці, великі запитання до роботи податкових органів. Тобто люди змінені, але система поки що ще не змінилась. Це тільки наступні кроки, які ми повинні будемо робити.

А це від кого залежить?

Це і ВР, і уряд. Тому що якщо є міністерство, яке сьогодні максимально готує проекти виключно про європейські… Ми сьогодні можемо сказати, що ми прийняли ряд проектів, які курує Мінекономіки, де всі питання, які вимагає від нас Європа, які потрібні українським виробникам для того, щоб експортувати свою продукцію до Європи, вже проведені, то є інші сфери, де до сих пір борються за держзакупівлі без прозорих схем. До речі, прийнятий закон, якого чекали з 2010 року – закон про державні закупівлі, який мінімізує можливості корупційних зловживань при використанні державних коштів. Ми обов’язково повинні змінити судову систему. Для цього потрібен закон. Тому що сьогодні закон не працює, тому що не працюють суди.

Активність уряду в принципі достатня?

Немає межі. Те, що уряд сьогодні зміг профінансувати більше 10 млрд. грн. Міністерству оборони, Нацгвардії з пустим абсолютно бюджетом, це, я вважаю, теж досягнення. Те, що уряд сьогодні зміг домовитися і укласти угоду про реверсне постачання газу, а це саме уряд робив ці перемовини, це теж досягнення. Тому що нам набагато легше зараз вести діалог з Росією, яка намагається нас шантажувати не тільки війною, але й економічною війною.

Чи вдалося досягнути на міжнародному рівні всіх домовленостей саме для отримання необхідних нам позик?

На сьогоднішній момент всі ті цілі, які були поставлені і які можна було узгодити із МВФ, із Світовим банком, узгоджені. Питання в іншому. Зараз з боку України, для того щоб отримати наступний транш, необхідно виконати ряд умов. Це умови, які стосуються розподілу коштів, умови, які стосуються боротьби з корупціє, умови, які стосуються взаємодії між товарооборотом. Європа каже: ми вам даємо кошти, але ми даємо кошти не так, як давали раніше під виведення з бюджету, але тільки під реформи. Я сподіваюсь, що і тиск Європи дозволить нам не уникнути тих реформ, які нам потрібні.

Під реформи і, мабуть, під конкретні якісь галузі економіки?

Під галузі, насправді такого я не знаю. Йде мова про напрямки, про технічну допомогу для того, щоб імплементувати європейські норми в Україні. Галузі не буде нам Європа вибирати.

Наскільки Україна зараз інвестиційно приваблива?

До тих пір, поки немає на сході миру, жоден інвестор до нас не захоче йти. Ми це розуміємо. Те, що ми вже прийняли ряд проектів, які забезпечують спрощення ведення бізнесу в Україні, це є, але поки не працюють суди, поки інвестор не може захистити своє право власності в Україні… Навіть в мирну Україну гроші не привозили, а виводили в останні роки.

Що зараз зробити, щоб суди запрацювали?

Судова реформа насправді так само з іноземними експертами розроблена і підготовлена, вона чекає змін до Конституції. Тому що Конституція на сьогоднішній момент передбачає систему, коли судова влада все одно опосередковано залежить від виконавчої влади, від законодавчої. Після внесення змін до Конституції, коли судді будуть самоврядними, це одна частина. А інша частина, коли вони будуть відповідати за свої незаконні прийняття рішень. Тоді суди запрацюють. Я абсолютно впевнена в тому, що це основне, що ми зараз повинні зробити.

На якому зараз етапі робота над змінами до Конституції?

Ми чекаємо висновків Венеціанської комісії по тим пропозиціям – то не був законопроект, то були пропозиції направлені від парламенту України Венеціанській комісії. Будуть висновки по тим тезам. Тоді з того, чи підтримає Венеціанська комісія бачення робочої групи чи не підтримає, буде готуватися законопроект. Тому що проекту як такого, узгодженого всім парламентом, ще немає.

Як довго Венеціанська комісія працює над подібними тезами?

Це може бути дуже довго. Це може бути за декілька місяців. Наскільки я знаю, вже в цьому місяці ми маємо отримати висновки Венеціанської комісії.

Ухвалювати зміни до Конституції має цей парламент?

Фракція „УДАР” Віталія Кличка тезу про те, що парламент повинен був бути переобраний зразу після революції, озвучила ще в лютому місяці. Ми наполягаємо на цьому. Ми впевнені в тому, що не тільки виконавчі органи влади, не тільки керівники виконавчих органів влади повинні очиститися, і перше, що повинно зробитися – повинні змінитися законодавчі органи. На сьогоднішній момент ми маємо в себе в залі людей, які відверто підтримують сепаратистів.

Сьогодні повна тиша навколо цих дострокових парламентських виборів. Чого чекаємо?

Готуємось до рішення. Або парламент сам прийме таке рішення, і такий проект постанови ВР є про перевибори на осінь цього року. Або через неспроможність парламенту створити коаліцію він може бути розпущений президентом. На даний момент коаліція є.

Скільки там треба голосів?

226.

А вони є?

Ми розуміємо, що багато є депутатів, які не хочуть йти на перевибори, але якби ми дивились на те, що хочуть посадовці, то ми до сих пір б з вами мали Януковича. Сьогодні більше 70% громадян України хочуть змінити обличчя в парламенті. Хочуть підтвердити легітимність і відповідність парламенту очікуванням громади. Тому перевибори відбудуться однозначно. Питання тільки в тому, в який термін вони відбудуться. І питання, чи буде це самостійне рішення парламенту чи це буде рішення президента.

Рішення президента повинно мати якісь підстави. Якщо коаліція працює, відповідно у нього підстав немає. Сам парламент може на це так і не вирішитися. Що, будемо чекати, поки громадськість у ВР двері винесе?

Я думаю, що до того не дійдемо. Є варіант з рішенням парламенту самим, і є варіант, коли президент розпускає парламент.

Зараз уряд активно працює над оздоровленням економіки?

В частині роботи із законодавством, в частині із зміною законів уряд працює досить активно. В частині діяльності виконавчих органів, які пов’язані з економічною системою, я можу назвати цілий перелік тих речей, з якими сьогодні не згодні ні ті підприємці, які стояли на Майдані, ні ті, які не стояли, і в принципі і я дуже часто буваю не згодна з тим, що відбувається в тих чи інших напрямках. Наприклад, ми до сих пір не вирішили питання монополізації в сфері оціночної діяльності. На сьогоднішній момент це монопольний бізнес, і всі ті тисячі оцінщиків, які працюють по Україні, зав’язані на одну структуру, без якої не можуть. Не на державну структуру. Ця схема до сих пір не змінена. На сьогоднішній момент до сих пір органи податкові дозволяють собі вимагати гроші, дозволяють собі не відшкодовувати податок на додану вартість, виходити на ті перевірки, в тому числі і податкова міліція, які абсолютно жодного відношення до закону не мають.

Тут в чому причина?

Я думаю, що є дві речі: по-перше, немає точних повноважень чиновників, тому що законом виписані повноваження: хочеш йдеш, а хочеш не йдеш. Інша частина – немає відповідальності чиновника особистої. Аби чиновник особисто відповідав за порушення закону так, як це робить будь-який громадянин в своїй сфері, там, де він знаходиться в відносинах з державою, тоді б чиновник набагато більше думав, чи робити порушення закону чи ні.

А хто відповідає, якщо не чиновник?

На сьогоднішній момент держава відповідає за порушення будь-якого чиновника. Він особисто відповідальності перед громадянином, якого права порушені і якому завдані збитки, не несе.

Його ж можна просто зняти з посади?

Теоретично так. Практично поки що я таких випадків знаю дуже мало.

Кадрові ротації не відбулися?

Відбуваються. І третє – це те, що змінено керівництво, але не змінена система і не змінена середня ланка, не змінена низова ланка, і там є багато людей, які або не вміють по-іншому працювати, або розуміють, що вони працюють останні дні, і намагаються заробити все можливе. Це суб’єктивний фактор, але ми повинні це пройти. Ми повинні зробити так, щоб і податкові органи, і всі інші державні органи працювали виключно в інтересах тих людей, які приходять до них за тими чи іншими послугами.

Якихось зрушень особливих немає.

ВР прийняла закон про люстрацію суддів. Саме сьогодні почала працювати комісія по люстрації суддів. В них вся інформація розміщена на сайті Мінюста, і будь-яка людина має можливість звернутися до них і почати очищення судової влади від тих, хто дуже часто заробляв на законах. На сьогоднішній день є два законопроекти, які вводять персональну фінансову відповідальність чиновників. Один стосується податкових органів, а другий стосується всіх інших органів державної влади, який передбачає, що в тому разі, якщо дії чиновника призвели до збитків громадянина чи суб’єкта підприємництва, то держава відшкодовує. Але держава зобов’язана з цього чиновника стягнути ті кошти, які заплатила в зв’язку з його незаконними діями. Цей проект є, але ще не пройшов в парламенті. Коли людина приходить до чиновника з вимогою про те, що їй необхідно отримати якусь послугу, або дати витяг з реєстру, або зареєструвати дитину, або зареєструвати власність, і чиновник того не робить, він ігнорує або відмовляє з незаконних підстав, і жодного спасу на цього немає, крім того, що піти до того чиновника, який стоїть вище. Близько 70 звернень приносять якийсь позитивний результат.

Як працюється зараз малому та середньому бізнесу?

Малому і середньому бізнесу зараз, незалежно від того, що зараз робить уряд, дуже складно. По-перше, вся революція гідності пройшла на плечах малого та середнього бізнесу. Що фінансували, що приймали активну участь як на Майдані, так і на майданах в регіонах, це все був бізнес. Є інша частина. Зараз реально зменшилися доходи людей. Відповідно зменшилась реалізація, дуже сутужно зараз з доходами і реалізацією. Тому бізнесу сьогодні складно. Але вже є ряд законів, які прийняті сьогодні саме для малого і середнього бізнесу для того, щоб спростити їх роботу. Для малого і середнього бізнесу і для всіх громадян дуже важливо мати судову систему. Це одна частина. Без цього не можна говорити про будь-які умови для бізнесу. Якщо говорити про останні рішення, які провів парламент, то цілий ряд таких рішень. Одне – ми прийняли закон, яким відмінили 117 дозволів. Вони будуть стосуватися не тільки малих і середніх підприємців. Вони будуть стосуватися навіть громадян в частині оформлення земельних ділянок, в частині будівництва, реконструкції. Для малого і середнього бізнесу спростили закриття бізнесу. Це те, про що говорили багато років. Внесено зміни до реєстрації самих підприємців як платників податків. Тепер, йдучи до державного реєстратора, цього буде достатньо. Не треба буде йти ні в Пенсійний фонд, ні в податкову. Державний реєстратор буде зобов’язаний передавати всю цю інформацію зразу автоматично у всі інші зацікавлені органи влади.

Слухач: Я считаю, что достижение правительства за последние 100 дней – отсутствие любой экономической стратегии, кроме взятия долга мирового капитала, за счет повышения тарифов для населения. Бездарная потеря Крыма. Массовая гибель и бегство мирного населения на юго-востоке.

Я не согласна. Потому что по всем вашим пунктам совсем однобокий подход. Да, реально сегодня правительство приняло решение, которым снижены уровни социальной защиты людей. Но это не потому, что так хотели – это те вынужденные меры, на которые должны были пойти. При этом деньги, которые правительство находит сегодня для выплаты зарплат и пенсий, несмотря на то, что получило минусовые доходов, это не только деньги из кредитов, это целый ряд ресурсных платежей, которые раньше разворовывались предыдущей властью, и сегодня они идут в бюджет. Касательно бегства и войны на востоке – не мы ее начинали, и то, как сегодня государство защищает восток, мы не могли так защищать Крым – это был момент перехода от одной власти к другой. Там была просто разваленная армия. Сегодня армия защищается, и она дееспособна. Я понимаю, что сложно, но я абсолютно уверена в том, что мы обязаны для своих будущих детей сделать все возможное сегодня, чтобы завтра им было жить легче.

Заявили, що скорочено велику кількість чиновників. Як це позначилось на роботі?

Я, відверто кажучи, не помітила. Статистику я таку бачила, але чи їх стало менше? Питання в тому, щоб вони були професіональними. Питання в тому, щоб скорочення в одному місці не переміщувало чиновників в інші органи влади. Так це було при попередній владі. Скорочували в одному місці і створювали інші органи влади. Чиновник дуже часто говорить про те, що бізнес заробляє гроші. Тому для них зараз буде шанс піти і заробляти так, як це роблять інші люди.

Слухач: Расчет таможенных платежей это ведь не увеличение ресурсной базы. Он же привязан намертво к курсу доллара.

Абсолютно правильно. Я когда говорила об увеличении таможенных платежей, я обозначила одну цифру – в гривнах 64%. Но если пойти детально, в долларах объем импорта уменьшился на 20%, а платежи в валюте в долларах увеличились на 13%. То есть все равно, независимо от падения импорта, увеличение объемов именно в долларах увеличились на 13%.

Наскільки уряду вдалося позбутися газової залежності від Росії?

Перемовини зараз йдуть, тому що ми, на жаль, поки що не можемо звільнитися повністю від Росії. Але те, що підписаний договір, і реверсний потік вже може бути і може працювати, те, що Європа пішла на конфлікт з Росією, яка абсолютно проти такої можливості і всіма засобами намагається тиснути на європейців, щоб вони цього не робили, я вважаю це великий крок, якого не робили до цього.

Дві третини цього газу добуваються зараз там, де йдуть бойові дії. Фактично ми не можемо там повноцінно працювати. Відповідно це ще втрати певні. Потрібно, може, задумуватися над більшою кількістю реверсу?

Поки що так. Ми можемо думати, але ми можемо все це робити тільки з партнерами. Я абсолютно переконана, що перемовини йдуть. Перемовини йдуть не тільки із західними партнерами, але і на сході. Росія ж у нас не одна на сході є. Те, що ми сьогодні тиснемо зі свого боку і виступаємо рівноправними партнерами в перемовинах стосовно газу, це заслуга того, що вже відбулися домовленості, і того, що вони можуть ще бути.

Слухач: Я часто иду от метро «Харьковская» домой. Там есть базарчик. Раньше там свободных мест не было. Аренда, аренда, аренда. А немножко дальше уличная торговля процветает. Как вы это объясните?

Этот вопрос касается не только предпринимателей, не только нелегалов, но и тех людей, которые ходят по улицам. Я абсолютно уверена в том, что Виталий Кличко сейчас, меняя политику и создавая условия киевлянам в их городе, обязательно обратит внимание на нелегальную торговлю, которая не дает развиваться легальному бизнесу, и на МАФ, которые тоже не дают ни нормально работать, ни нормально киевлянам пользоваться просторами. Однозначно должны быть урегулированы эти вопросы. Что касается нелегальной торговли, то главные вопросы у меня сегодня к милиции. Именно милицейские полномочия пресекать эту нелегальную торговлю. Вопрос в том, что очень часто милиция и крышует этих нелегалов.

Вони не кришують, а займаються поборами. З іншого боку, ми знаємо, якщо людина продає полуницю, то вона смачна, а на базарі в плашичках вона її десь перекупила, і ціна вище, і несмачна. З цим треба щось робити.

З цим все зроблено. Питання в іншому. Питання в тому, що на сьогоднішній момент міліція не виконує свої функції стосовно нелегальної торгівлі. На всіх ринках, які торгують продуктами харчування, згідно з постановою уряду 2009 року №868 зобов’язані бути 25% виділені місця для торгівлі саме цих бабусь, які привозять свою продукцію. Питання до регулювання і до виконання органами місцевого самоврядування їх обов’язків. Раніше було так. Тепер я вважаю, що нелегальна торгівля, торгівля з МАФ, які нелегально стоять на території Києва, торгівля на ринках, коли оренда риночка значно вища, ніж квартира в центрі міста, це все призводить до поганої якості товарів, до високої ціни товарів, за яку кожен громадянин України платить потім. Тому це те, що повинна робити влада і місцева і центральна.

Що на етапі децентралізації?

Стосовно децентралізації. Уряд зараз готовить проекти, які передбачають створення виконавчих комітетів при обласних радах, при районних радах, яких сьогодні немає, які забезпечать виконавчу гілку місцевих органів самоврядування. І таким чином буде реорганізовано обласні державні адміністрації, які вже не будуть тим мечем, який буде мати можливість, як зараз це робиться, впливати на будь-які процеси, а буде здійснювати тільки контроль центральної вертикалі і тих міністерств, які забезпечать від імені держави ті чи інші можливості для громадян.

А чи не занадто довго готує?

На минулому тижні Гройсман, віце-прем’єр, який цим займається, презентував один із законопроектів вже в парламенті, який підготував уряд. Це тільки одна з частин для того, щоб дати можливість місцевим органам влади по-справжньому самоврядувати.

Чого не вистачає цьому уряду?

Напевно, немає того досвіду, який є у багаторічних чиновників. Тому що є багато урядовців, які вперше прийшли в сферу виконавчої влади, і багато тих, які ніколи не були у владі. Для них це складно. Їм складно звикнути до тієї бюрократичної процедури, яка досі поки що не змінена.

Джерело

Можливість коментувати відключена.